De C.B.M.C.

De C.B.M.C., Cie belge maritime du Congo, later C.M.B., Cie maritime belge.

Begin 20ste eeuw duurde een reis naar Kongo gewoonlijk 18 tot 20 dagen. De “Cie Belge Maritime du Congo” hing toen nog af van een Engels bedrijf, de firma Elder Dempster uit Liverpool, en de scheepscommandant was steeds een Engelsman. De ondergeschikte kaders waren Belgen. De scheepsnamen Léopoldville, Anversville, Albertville, Stanleyville bestonden al, maar de schepen hadden toen slechts een tonnenmaat van 3.000 ton ( ter vergelijking: het grootste schip ter wereld in 2010, the Oasis of the Seas, heeft een tonnenmaat van 220.000 ton). De “Villes” waren dus zeker geen cruiseschepen.
(uit B. Brasseur en G. Nys, Tussen Vonk en Omroep, hfdst 2, betreffende het uitvaren in 1902 van De Bremaecker, die de eerste testen voor draadloze telegrafie in de Kongo-Vrijstaat ging uitvoeren).

Het boekje over de C.B.M.C. dat we hier deels presenteren dateert van 1928. Twee jaar later veranderde de naam in C.M.B., Cie maritime belge.

Mooi is het verhaal van het opvaren van de Kongostroom. En mooi zijn de kaarten.